Sapphire Radeon 9500 - by tuctuc

2004: VGA-Odüsszeia
Club 3D 9100LE 64MB, BBA 8500LE@8500 64MB, Chaintech Ti200 128MB, ABIT Ti4200 64MB, Sapphire 9800SE@PRO 128MB, Sapphire 9600pro 128MB, ATi 7200LE 32MB, Sapphire 9500 128MB

Csupa alkalmi, kihagyhatatlan vétel, kényszervásárlás, kényszereladás, egy-két szívhez nőtt, mégis száműzött darab, üresen tátongó AGP-slotok, ez volt 2004 VGA-ügyben. Eddig. A mostani miniteszt a legutolsó szerzeményről szól, amely egy Sapphire 9500 128MB "non-pro". Gondoltam érdemes megosztani a benyomásaimat róla, mert a vganfo-n eddig csupa moddolható 9500-ról volt teszt, és a 4 csöves kistesó el volt ezidáig feledve (kivéve Pyton tesztje, egy azért van).
A 9500-at bekapcsolható pipeline-ok nélkül a hardver-fórumokon mindenki egy satnya jószágnak tartja, selejtnek, amivel a gyártók lehúzták a vásárlókat. Valószínű hozzátartozik e megítéléshez az, hogy a hardver-fórumokat látogatók a moddolhatóság miatt is vették ezeket a kártyákat, és a sikertelenség rögtön ellenszenvet is szült. No de rizsa OFF. Mit nyújt a 9500 valójában?

Sapphire 9500 128 MB. Piros, a PCB jelzés szerint 9700-nyák. 9700 hűtő, 3.3 ns-os Infineon BGA RAM-ok, amelyek "L" alakban helyezkednek el a nyákon, a kártya tehát 256bites memóriabusszal rendelkezik (Everest megerősítette). Az ATi-tól megszokott VGA/DVI/TV-out (s-video) kimenetek találhatóak meg a kártyán.

Természetesen első dolgom volt egy Omegás softmod-próba, reméltem az előző tulaj csak rosszul próbálkozott, és mégis lesz 9700 prom. Újraindítás után a 3DMark fill-rate tesztek józanítólag hatottak további próbálkozásaimra, a kártyán nem volt tökéletes a 8 pipe, kockázott mind a single-, mind a multi-texturing fill rate tesztben.

Maradt az órajel-tuning, amelyhez az ATi-Toolt használtam. A gyári órajelei 275/270 Mhz (x2) voltak, amelyeket sikerült stabilan 360/300(x2)-ig húzni. A GPU 370 körül már fagyott, a RAM-okat pedig a névleges 1000/3.3 Mhz fölé tényleg nem volt értelme húzni, mivel a sávszélesség így is majd 20GB/sec volt. A hűtése 9700 hűtés, ami 0 kilóméteres volt, mert az előző tulaj a kártyához egy Zalman hűtést használt. A GPU-t a Zalmannal sem sikerült 370 fölé húznia a srácnak, tehát a Sapphire gyári hűtése elég jópofa.

VGA-tesztnek a 3DMark 2001, 2003, 2005 patchelt verziókat használtam, mindegyik eredmény "default" beállítások mellett, 1024x768 32bit-es felbontásban született. A kártya a következő gépben pihen:

  • EpoX 8RDA3i Nforce2 Ultra 400, 2004 júliusi gyári EpoX bios-szal
  • AMD Barton 2500+ @ 3200+ 11x200FSB
  • 2x256 Hynix D43 DDR 400 Dual-Channelben (2.5-3-3-7)
  • Seagate 80GB 7200RPM 2MB PAT
  • Windows XP Professional + Sp1 + Sp2
  • NVidia Nforce 5.10 whql
  • ATi Catalist 4.9 whql
Epox 8RDA3i nForce2 Ultra 400, AthlonXP 2500+@11×200 MHz
2×256 MB DDR400 Hynix (2,5-3-3-7)
3DMark2003 340patch
Sapphire Radeon 9500 4 pipeline default 360/300
3733
Sapphire Radeon 9500 4 pipeline default 275/270 by Nemtommi
2500
Sapphire Radeon 9500 8 pipeline 351/324 Omega driverby Nemtommi
3927
ATI Radoen 9500 Pro default 275/270 by janati
3845
ATI Radoen 9500 Pro 275/297 by janati
4010
ASUS Radeon 9600XT - 500/300 default by MKill
3670
ASUS Radeon 9600XT - 594/337 by MKill
4325
GexCube Radeon 9600XT Extreme default 500/350 by Calogero
3978
GexCube Radeon 9600XT Extreme 590/400 by Calogero
4513
további eredmények itt

Az eredményeken meglepődtem. A Sapphire 9600 prom adott 450/345 (x2) Mhz-en 3888 pontot 3DMark 2003-ban, 3DMark 2001-ben (tudom, már régi benchmark, de akkor is) nem érte el a 13 000-res határt. Tehát a lehordott, (elvetemültebb Ti4200-tulajok által DX8-ben örök vesztesnek titulált) non-pro kitett magáért. Az eredményeken látszik, hogy ugyanannyi pipeline-al megáldott 9500 jóval alacsonyabb GPU-órajelen (-90Mhz) is felveszi a kesztyűt a 9600 pro-val, és majdnem mellé is ér. Egyetlen magyarázat erre az eltérő felépítésben rejlik, a 9500-ban 4 vertex shader egység kapott helyet, míg a 9600-as szériának meg kell elégednie kettővel. Más magyarázatot nem tudok adni, nyilván a dupla-memória-sávszél is számít, bár általános nézet, hogy 4 pipe-al nem lehet eléggé megtömni a RAM-okat (rudi: pontosabb magyarázattal én sem szolgálhatok, mert nincsenek D3D Rightmark teszteredményeim a kártyáról).

Játékélményben ugyanazt nyújtja, mint a húzott 9600 pro, simán el lehet vele játszogatni egy erősebb proci mellett. Élsimításban és Anizo-szűrésben is egyenrangú ellenfele a 9600 pro-nak, sőt, valahonnan rémlik, hogy az élsimításnak kifejezetten memória-sávszél kell, így lehet, hogy a 9500-on még jobban ki is lehet tolni jobbra a csúszkákat a control panelben (rudi: pontosan!).

A kártyát 18 000 forintért vettem 2004 októberében, a teljes DX9 támogatást, a (számomra) elfogadható sebességet, a 0 kilométeres hűtőt és a kártyához járt cuccokat figyelembe véve best buy. Akár még a 8500/GF4 titaniumról is érdemes lehet váltani erre a típusra, amennyiben hasonló áron láttok 128 megás, 256 bites példányt, és nem kell sokat rádobni (rudi: újonnan a Radoen 9550-ek sem sokkal dárgábbak).

tuctuc: lustasun@freemail.hu