Variációk egy témára: R300 a Radeon 9500 és 9700 kártyákon

Legtöbbek számára ismert a tény hogy az ATi előző generációs közepes (Radeon 9500ak) és csúcskártyáin (Radeon 9700ak) ugyanaz a szív dobog, az R300as chip. Hogyan lehet ez és főleg miért?

Hogyan elõször:

Az elődökhöz hasonlóan az R300nak is 64bites egységekből épül fel a memóriakezelője. Négy darab 64bites memóriavezérlőből jön össze a 256bites memóriabusz, ami Crossbar felépítésű. Az egyik oldalán van 4 darab vezérlő (controller) és az AGP vezérlő a másikon 4 darab memóriacsatorna egyenként 64bitesek. Ezzel a crossbar módszerrel bármelyik vezérlő elérheti bármelyik memóriacsatornát és bármelyik memóriarész elérhető az AGP számára is. Látszik hogy akár 4 darab 64bites memóriarész írható/olvasható egyszerre egymástól függetlenül.

az eredeti R300 koncepció, 4 memóriacsatorna 4 vezértlõvel crossbar rendszerrel összekötve

Miért először:

A memóriavezérlők csatlakoznak a Z gyorsítótárhoz (HyperZ), a vertex/pixel futószalagokhoz és a video-feldolgozó egységhez. A grafikus chip nagy részét a feldolgozó-futószalagok teszik ki, ez a legösszetettebb rész, itt a legnagyobb az esély hibás gyártásra.

R300 felépítése, érdekesség hogy a videosávok kapcsolatban állhatnak a pixel shader-ekkel

A gyártási technológiából adódóan és az alkatrészek hatalmas száma miatt (több mint 100millió) előfordulnak hibás chipek. A hibásan és hibátlanul legyártott chipek arányát nevezik kihozatalnak. Egy új chip gyártásának megkezdésekor értelemszerűen alacsony a kihozatal, sok selejt gyártódik. Mivel az alkatrészek nagy részét éppen a futószalagok teszik ki ezért nagy az esélye annak, hogy éppen ott lesznek hibás alkatrészek. Kis szerencsével egy vagy kettő futószalagban lesz az összes hibás elem.
Ezeket a selejtes alkatrészeket lehet hasznosítani olyan formában, hogy kiiktatják a hibás részeket, hasonlóan a Pentium4 Celeron-hoz ami egy olyan P4 amelyiknek hibák vannak a cache részében (egy P4esnek fizikailag majdnem a felét a cache teszi ki). Ezeket a részeket kiiktatják és kész is a Celeron (persze azért kikapcsolnak még azt-azt...).

 

Hogyan másodszor:

Az R300 úgy van megtervezve, hogy a kritikus részeket a gyártás és tesztelés után le lehet kapcsolni a chip tokozásán található áramköri elemekkel vagy vágásokkal, hasonlóan az AMD Athlon-ok frekvencia állító hídjaihoz vagy a P4 cache letiltóihoz (úgy tűnik a Hyper Threading is ilyen bekapcsolható elem). A feldolgozó futószalagok olyan elemek, amelyekből több van, és egy-egy ilyen elem kiiktatása nem befolyásolja a chip működésének helyességét, legfeljebb a sebességét. ATi-ék több ilyen variációt is kidolgoztak.
A memória sávszélessége a felvázolt 64bites csatornákból épül fel. Az eredeti 9700as (és 9800as) NYÁK használja mind a 4 csatornát így 256bites. A 9500pro NYÁKján látható hogy csak 2 darab 64bites csatorna van kihasználva, de ezeket kiszélesítették oldalanként 2-2 modulra. A 64MBos Radeon 9500 szintén csak 128bites, mert két 64bites csatornára fizikailag nem kerül memória modul.

 
balra a referencia 128bites 9500pro NYÁK jobbra Giga-Byte Radeon 9500 64MB, 256bites NYÁK de csak 128biten van RAMmodul

 

Akkor most nézzük a felületi elemeket:

Szerencsére az ATi szakemberei gondoltak ránk modderekre és elég egyszerű módon kapcsolták le a hibás futószalagokat. Egyetlen felületi ellenállás az eltérés a 4 futószalagos és a 8 futószalagos verzió között. Ezt a jó kezű technikusok lazán át tudják forrasztani.

 
2-3 van összekötve a 9500as kártyákon található R300as chipeken, így csak 4 futószalag aktív

 
1-2 van összekötve a 9700as kártyákon, így aktív mind a 8 futószalag


MEGJEGYZÉS: vegyétek észre, hogy a chip fejjel lefelé áll, így van a kártyára forrasztva (marhaság hogy erre nem figyeltek a garvírozásnál) szóval a képeken látható chip kártyájának AGP csatlakozója a monitor alja felé áll, VGA csatlakozója pedig a monitor bal oldala felé mutat.


FIGYELEM! AZ ELLENÁLLÁS ÁTFORRASZTÁSÁVAL
ELVESZIK A TERMÉK GARANCIÁJA!!!

 

Szerencsére van a moddolásnak humánusabb módja, sőt mindjárt több módja!

1. OMEGADRIVER - valaki lécci mondja meg hogyan :-(((

2. Módosított meghajtóval a www.ocfaq.com-ról

Gyengébbek kedvéér magyarul:
- futtass egy 3Dmark2001 fill rate tesztet és jegyezd meg az eredményeket.
- töltsd le a megfelelõ módosított meghajtót
- futtasd a telepítõjét és kövesd az utasításait, ne zavarjon hogy a WindowsXP reklamál amiért nem WHQL a driver
- ha még nincs fenn, töltsd le és telepítsd a Control Panel-t
- indítsd újra a rendszert és ellenõrizd a fill rate növekedést

Másik módja a moddolásnak (ha már megvan valamelyik Caralyst driver és csak a módosított meghajtó rész kell)
- telepítsd fel a hivatalos Catalyst-ot és mérj fill rate-t
- töltds le a módosított "Patched ati2mtag.sys" állományt a downloadból ami egy .zip állományban érkezik
- csomagold ki a .zip állományból a Patched ati2mtag.sys állományt oda ahova elõzõleg a windows kicsomagolta a drivert (Catalystot). Ezt legegyszerûbben úgy találod meg ha rákeresel a "ati2mtag.sy_" filenévre vagy megjegyzed hova rakta a meghajtó telepítéskor az állományait (alapból C:\ATI\SUPPORT\wxp-w2k-radeon-xxxxxxxxxxxxxxx könyvtárba teszi, de sajátot is be lehet neki állítani telepítéskor) és ott megkeresed egyik könyvtárban (2KXP_INF) az "ati2mtag.sy_" filet
- töröld le (vagy nevezd át mondjuk ati2mtag.sy_.old-ra) a "ati2mtag.sy_" filet
- az eszközkezelõben (Device Manager valahol a vezérlõpult mélyén a hardverben) keresd meg a Radeon 9700/9500 SERIES bejegyzést (videokártyák csoportban van és ha esetleg kettõ van akkor csak az egyiket kell kiválasztani) és az illesztõprogram fülön válaszd a Frissítés-t
- válaszd a második opciót (Telepítés listából vagy adott helyrõl)
- következõ oldalon megint második opció (Ne legyen keresés. Magam...)
- Saját lemez opcióban Tallózz rá a "2KXP_INF" könyvtárra
- bejön egy lista mirõl ki kell választani a RADEON 9500PRO/9700-at (ha valamiért nem lenne ott akkor vedd ki a pipát a kompatibilis hardvereszközök mezõbõl)
- restart és fill rate teszt

 

3. Riva Tuner - "SoftR9x00 patch script for the Catalyst 2.0 and higher allows you to unlock 8 pixel pipelines on RADEON 9500 based boards and turn any 128-bit "

Férfiasan be kell vallanom, hogy padlót fogtam, amikor elõször tüzetesebben megnéztem ezt a programot...! Hát igen... az OROSZOK!!! Csak így nagyhirtelen: ATi soft 9500 to 9700, ATi soft FireGL, NV AnisoBooster, NV SoftQuadro4, low level hardver tuning, low level AGP control, rugalmas script rendszer, ezzel csinálták a Beyond3D-sek az antiNV és antiATi scriptet. A program features listája (nekem v2.0 c12.4 van áprilisi letöltési dátummal) druván 2500 szó (ez a cikk eddig ezer szó körül tart). Aki ilyet programot képes csinálni, az már tud valamit!!!
szóval:
- letölt (legalább 2.0-s verzió kell), telepít, elindít
- power user fülön alul "Open patch script" (harmadik ikon)
- PatchScripts\ATI\SoftR9x00 könyvtárból a megfelelõ oprendszeres verziót kiválasztod
- alul kiválasztod milyen kártyát szeretnél és <Continue>
- megnyitod azt az "ati2mtag" filet amit patchelni akarsz, ezzel létrejött egy moddolt file amit telepíthetsz a fenti módon.(ergo a www.ocfaq.com-os fickó mások babérjaira tör, majd rászabadítom az OROSZOKAT)

9800SE mod

A 9500-9700 mod mintájára előjött a 9800SE-9800 mod, azzal az eltéréssel hogy itt mondhatni összevonták a 9500at a 9500pro-val. Ismerünk 4 futószalag és 128bites memória, 4/256 és 8/128 verziókat. A memória sávszélesség itt is adott a NYÁKon, a +4 futószalagot pedig a 9500nál ismertetett eljárással lehet bekapcsolni, OCFAQ-n megtalálható a szükséges file. Általában a 256bites verziók nem a 9800 hanem a 9700 NYÁKját használják, szóval az esetleges voltage mod-ot is a 9700as alapján csináljátok.

Sajnos ennél a kártyánál is lottó a +4, iderakok egy hibás futószalagos képet a sakktábla hiba szemléltetésére. Kaptam egy holland linket ahol, saját tapasztalataik alapján összeállítottak egy sikerességi listát. Úgy néz ki Club3D és Hercules AIW megoldásai moddolhatóak a legnagyobb eséllyel. OCFAQ-n olvastam olyat, hogy néhány esetben hibás futószalagokon segített ha kikapcsolták a Z-buffert. Nekem ez kicsit furcsának tűnik, mert a Z-buffer éppen arra hivatott hogy gyorsítson a képalkotáson, szóval ha kikapcsoljátok lehet hogy többet veszítetek a Z kikapcsolásával mint amennyit nyertek a +4 futószalaggal. Azért egy próbát megér, a legtöbb tweraker proggival ki lehet kapcsolni a Z-buffert.
Amit tuningban hallottam a kártyákról az durván 450MHz a VPUn és 700MHz környéke RAMon, szóval 4/128bit esetén alulmarad a húzott 9600pro-val szemben. Érdemes még megemlíteni hogy például a ManLi TMOS RAMokkal szerelt 9800SE változata olcsóbb a saját referencia 9600pro-juknál.

Ha ezt látjátok a moddolt kártya képén akkor lehet szomorkodni :(((
báj rudi, ha valakinek baja van írjon mail-t