SoftQuadro4 módosítás

Ezt az irományt két forrás alapján készítettem. Az első egy igen részletes, oroszok által írt cikk, ahol bővebb leírás található a Quadro kártyákról és az átalakítási próbálkozásokról, valamint részletes összehasonlító teszteket is böngészhetünk. A másik pedig egy "Softquadro4 for dummies" pdf amit Andrew G. Morgan írt, sajnos nem találtam meg hogy honnan szedtem, ha valaki rábukkan akkor belinkelem :o) Az orosz cikk itt olvasható: http://www.nvworld.ru/docs/sq4e.html

Mielőtt elkezdenénk...

Először is tisztában kell lennünk azzal, hogy mit várhatunk az átalakítástól. Nem lesznek FPS hegyek és csillagászati 3dmark eredmények, sőt… Aki rendszeresen játszik OpenGL-es motorra épített játékokkal, az bizony rosszul jár, mivel jelentős teljesítménycsökkenést fog tapasztalni. Úgy tűnik viszont, hogy a Direct3D-s játékokra nincs hatással a művelet. Az igazi előny az OpenGL-t használó 3d-s alkalmazásokban fog megmutatkozni, de ezeknél se egyformán. Sajnos a LigthWave 3D-t használók nem fognak túl nagy teljesítménynövekedést tapasztalni. 3ds Max és Maya alatt viszont látványos a különbség. Én spec 3ds Max-ban teszteltem a változásokat, és eléggé meggyőző a dolog. Különösen, hogy az átalakítás után fel lehet rakni az Nvidia-féle Maxtreme drivereket, igy a megjelenítési tulajdonságokat sokkal részletesebben lehet állítani.

Azt se árt tudni, hogy az átalakított kártya nem fogja ugyanazt a teljesítményt nyújtani, mint egy eredeti Quadro4-es. Ez abból adódik, hogy amíg a Geforce 2 és 3 szériánál tulajdonképpen ugyanarra a GPU-ra épültek a sima és a profi kártyák, úgy tűnik hogy a Quadro4-es szériánál már van némi hardveres különbség is. A legszembetűnőbb teljesítménykülönbség a "hardveresen élsimított vonalaknál" (hardware anti-aliased lines) mutatkozik. Ezt leszámítva nagyjából ugyanúgy teljesít egy eredeti és egy softquadro kártya (sőt, az oroszok tesztjei szerint néha a softquadro kártyák felülmúlják az eredeti kártyák teljesítményét, ami elég érdekes dolog :o).

Annyit még hozzátennék, hogy ez a procedúra tisztán szoftveres, tehát ezzel nem lehet tönkretenni a kártyát, ha valami nem jön össze egyszerűen visszaállítható az eredeti állapot. Ettől függetlenül ha valakinek mégis sikerül elszúrni valamit, akkor a szokásos blalbla lép életbe, azaz én semmilyen felelősséget nem vállalok ! :o)

Mindenesetre Win95, 98 és NT alatt nem ajánlott a dolog, tapasztalatok szerint csak Win2000 és XP alatt működik hibátlanul. Persze próbálkozni mindíg lehet, ez nem azt jelenti hogy biztosan nem fog működni.

Akkor kezdjük! A szükséges hozzávalók...

•  42.51-es Detonator driver (úgy fest ez az utolsó, ami használható az átalakításhoz) Ezt legegyszerűbben innen tölthetjük le.
•  RivaTuner 2.0 (amiben benne van a SoftQuadro4 script is) innen lehet letölteni.
•  Egy Geforce4-es kártya :o) Én az egész folyamatot egy Inno3d Gef4 Ti4200 kártyán Win2000 alatt csinálom végig. Az, hogy milyen típusú Quadro4 kártyát kapunk a végén attól függ, hogy milyen kártyán végezzük az átalakítást. Milyen meglepő :o) Nálam a cél: Quadro4 700 XGL

...és a folyamat lépésről lépésre

1. Csomagoljuk ki a Detonator drivert. A 42.51-es verziót én csak tömörített formátumban találtam meg, tehát itt nincsen önkicsomagoló telepítő. Elméletileg nem számít, hogy a folyamat előtt melyik Detonator volt a gépen telepítve, mindenesetre én úgy találtam hogy akkor a legproblémamentesebb a folyamat, ha először feltelepítjük ezt az eredeti 42.51-est. Remélem hogy ez nem okoz semmilyen nehézséget :o). Érdemes egy külön könyvtárba kicsomagolni az eredeti drivert (nálam ez /4251 Original), majd átmásolni az egészet egy másikba, ahol a változtatásokat végezzük (itt /4251).

2. Telepítsük a RivaTuner-t.

3. A /RivaTuner/Tools/expand könyvtárból másoljuk át az expand.exe-t a /4251 könyvtárba, ahol a kicsomagolt Detonator tenyészik. Mivel ezek a file-ok még speciálisan tömörített formában vannak, ki kell csomagolnunk őket hogy használhatóak legyenek. Ehhez parancssorba pötyögjük be az alábbiakat:

expand -r *.??_
ren *.cf *.cfg
ren *.cp *.cpl
ren *.dl *.dll
ren *.ex *.exe
ren *.hl *.hlp
ren *.sy *.sys
ren *.tv *.tvp

4. Indítsuk el a RivaTuner-t. Első alkalommal elszöszmötöl egy kicsit, felépít egy adatbázist az aktuális állapotról. Ha ezzel kész van, OK, és nagyjából ezt a felületet láthatjuk:

5. A RivaTuner nagyon sokoldalú program, most csak a szükséges részeire koncentrálunk. Kattintsunk a "Power user" fülre. Itt ez a látvány fogad:

6. Kattintsunk az "Open patch script" gombra (alul az ikonok között balról a 3.), majd a felbukkanó ablakban keressük meg a az alábbi file-t a RivaTuner könyvtárban: /PatchScripts/Nvidia/NVStrap antiprotection/NVStrap antiprotection w2k.rts, és "Open" gomb. A következő ablakban kattintsunk a "Continue" gombra, és keressük meg a /4251 könyvtárban az "nv4_mini.sys" file-t, és újra "Open". Ha mindezt jól végigzongoráztuk, akkor kapunk egy üzenetet, miszerint "Patch script has been successfully executed. Read log for details." Tehát sikerült a file-t patchelni, bezárhatjuk az ablakot.

7. Geforce 2/3 tulajoknak ez a lépés nem szükséges ! (Mivel nem tudtam tesztelni a folyamatot ezeken a kártyákon nem tudom mennyiben különbözik a procedúra, de ez a lépés biztosan nem kell!) Szóval ismét az "Open patch script" gombra van szükségünk, mint a 6. lépésben. Nyissuk meg a /PatchScripts/Nvidia/SoftQuadro4/SoftQuadro4 w2k.rts file-t. Ugyanúgy az "nv4_mini.sys" file-t kell patchelni mint a 6. lépésben, és ha sikerül ugyanazt az üzenetet kapjuk.

7.b. A Geforce4-es kártyák 2 féle revízióban léteznek, A2 és A3. Ez a "Main" fülön látszik, a "128-bit AGP NV25 (A3).." sorban. Ha nincs szerencsétek, akkor a kártyátok A2-es, és szükség van még egy extra lépésre. Le kell futtatni az NV25AALines w2k.rts scriptet (ami itt található: /PatchScripts/NVIDIA\NV25AALines/) ugyanúgy, ahogy a 6. és 7. lépésben tettük.

8. Térjünk vissza a "Main" fülre. Keressük meg a "Device status bar"-t, ez az amiben a képen az olvasható hogy "128-bit AGP NV25…" a jobb oldalán van egy kis "Customize" háromszög. A felbukkanó menüsorban az első, videókártyát ábrázoló "Low-level system settings" ikonra kell kattintani.

9. A megnyíló ablakban válasszuk az "NVStrap driver" fület, és itt az "Install" gombra katt.

A "PCI DeviceID settings"-ben a "Graphics adapter identification"-t állítsuk át Quadro-ra, majd OK.

Itt a program újra akarja indítani a rendszert, ne tegyük! Helyette távolítsuk el a fentlévő Detonator meghajtót (Control panel - add/remove programs), majd restart.

10. Miután a Windowsunk újraindul, szép 640x480as képernyő fogad minket, és a rendszer jelzi, hogy új hardvert talált.

Ezután a procedúra különbözik Win XP és 2000 alatt (legalábbis a tapasztalatok ezt mutatják). XP alatt nem szabad hagyni, hogy az oprendszer telepítse automatikusan a hardvert, hanem mi válasszuk ki a listából hogy mit akarunk telepíteni (videókártya :o), utána pedig keressük meg a /4251 könyvtárban az nv4_disp.inf file-t. Ezek után ha minden jól megy telepíti a megfelelő driver-t. Win2000 alatt pedig így működik a dolog:

11. Miután az első ablakban a "Next"-re kattintunk, a következőben hagyhatjuk az első opciót kiválasztva (Search for a suitable...), és újra "Next".A következő ablakban keressük meg a /4251 könyvtárban az nv4_disp.inf file-t, és nyissuk meg.

12. Ha ezzel megvagyuk a Windows jelzi hogy talált egy új videókártyát, és az általunk megadott driver-t telepíti hozzá.

13. Itt ugrik a majom a vízbe, a következő ablakban látszik hogy sikeres volt-e az akció. Ha minden renben ment, akkor azt láthatjuk hogy sikeres volt a telepítés, és a kártyánkat a megfelelő Quadro4-ként ismeri fel a rendszer.

14. Ha mindennel megvagyunk indítsuk újra a gépet. Ezután már be lehet állítani a szokásos dolgokat (felbontás, színmélység stb.), és a Settings fülnél látszik a szép új Quadro4ünk :o)

15. Az "Advanced" gombra kattintva megnézhetjük a további beállítási lehetőségeket. Itt a kártya tulajdonságait taglaló fülnél, ha kiválasztjuk az "OpenGL Settings"-et, láthatjuk hogy bővültek a beállítási lehetőségek. Alul a "Custom OpenGL Applications Setting"-nél kiválaszthatjuk hogy a beállítások melyik programhoz igazodjanak.

Ezzel kész is vagyunk, a többi finomhangolási lehetőség felfedezését rátok bízom :o) Arra figyelni kell, hogy a RivaTuner-t nem szabad később eltávolítani, mert akkor ugrik az egész mutatvány és kezdhetjük előröl.

by Balage
Ha bármi kérdésetek van, nyugodtan dobjatok egy mailt :o)