noname GeForce 4 MX 440 64 MB DDR/64 bit - Mihály Csaba

Miért, és hogyan?
A 2003as év vége felé eldöntöttem, hogy leváltom az ős, Butterfly gyártmányú NVidia Riva TNT2 Pro 32 MB SD RAM VGA-mat egy jobbra. Gondolkozásom végén egy MX440-re esett a választásom, amit 2004 áprilisában meg is vettem nagyon olcsóm, pontosan 9875 Ft-ért a kecskeméti Lingvin Computers üzletében. Rögvest be is telepítettem az akkori konfigomba (Celeron 433@540Mhz, Acorp VIA81P, 128 MB SD RAM), aminek a teljesítményét szépen feljavította. Később azonban a RivaTuner nevű VGA hangolóprogrammal kiderítettem, hogy a memória buszának szélessége csak 64 bites, ami nagyon elszomorított (akkoriban még nagyon kezdő voltam a videokártyák terén). Szerencsére a régi konfig nem igazán mutatta ki a gyengeségét, de a mostani (Abit KD7-E, AMD Duron 1300Mhz, Adlas 256 MB DDR RAM/PC-2700) szépen leleplezte, életem legátgondolatlanabb vétele volt a számítástechnika terén, csak az árát figyeltem.

A kártya
A NYÁK fekete színű, és maga a VGA jelentős butítása miatt igen pici, és pehelysúlyú (kisebb, mint a TNT2, pedig az is 64 bites volt). A memóriák Elixir gyártmányok, és négy darab található belőlük a kártyán. A GPU-t egy réz hűtőbordázat (rudi: valószínűleg csak rézszínű alumínium), és egy ventilátor védi a túlmelegedéstől. A kártyán van TV kimenet (S-Video), amihez egy kábelt mellékeltek a készítők. Ezen kívül adtak hozzá egy driver telepítő CD-t, és egy angol nyelvű használati útmutatót is.

Tunning
Erről csak annyit, hogy a régi konfigban próbálkoztam vele, de nem jártam sok sikerrel, mert minden másodpercben megröccent egy picit a kép miatta.

A teljesítmény
A régi konfigom:

  • Acorp VIA81P alaplap (2×AGP)
  • Intel Celeron-A 433 MHz@540 MHz processzor
  • 128 MB Hyundai SD RAM/PC133 memória (később 2*×64 MB PC66-os Kingstonnal bővült)
  • Windows XP Professional(SP nélkül)
  • NVidia Detonator FX 45.23 driver

Mint mondtam, itt nem igazán érződött a 64 bites memória busz, mert a felbontások közötti különbségek hajszálnyiak voltak. A Q3A timedemo-i hanggal együtt, 1024*768*32-n, maximumon, szűrések nélkül 34 fps-t mentek, és a 3DMark2001SE 1038 pontot teljesített.

A mostani konfigom:

  • Abit KD7-E alaplap (4×AGP)
  • AMD Duron 1300 MHz processzor
  • 256 MB Adlas DDR RAM/PC-2700 memória
  • Windows XP Professional (SP nélkül)
  • NVidia ForceWare 66.93 driver

Mielőtt megkaptam a bátyámtól ezt a számomra csodás konfigot, már gyanakodtam arra, hogy ebben rendesen kihajtódik a VGA tartaléka, és bizony gyengébben fog teljesíteni, mint az ő 128 bites Abit GF4MX-e. Igazam lett; az 1024*768, és a 800*600 felbontások között drasztikus teljesítménykülönbségek vannak, 32 bites, és 16 bites színmélységekben egyaránt. A Q3A timedemo-i 800*600-ban 117 fpst teljesítenek, míg 1024*768ban csupán 86-89-et (a 128 bites MX-el 108-109 fps volt 1024*768-ban). A 3DMark2001SE 32 bites színmélységen 3648 pontot hoz össze, de ha 16 bitre állítom, akkor közel 500 pontot javul, 4140-et kapok. Minden játékban egyértelműen látszik a 64 bites memória hatása, ahogy jön egy izzasztóbb effekt, összeesik a teljesítmény, és belassul. Az UT2004 800*600ban 10 fps-t javul a teljesítmény az 1024*768-hoz képest (közepes részletesség, 25-30 ill. 35-40 fps), és a kisebb színmélység is 6-7 fps-t javít.

Végszó
Személyes véleményem szerint összességében azért valamennyire kielégítő a kártya teljesítménye, mert az újabb játékok többségét, amikkel játszok, játszhatóan (28-35 fps) viszi (Call Of Duty, UT2004, NFS:Undergronud) megfelelő, low-medium beállítások mellett, és a képminősége is viszonylag jó, de az általánosságot figyelembe véve nagyon lesújtó a 64 bit miatt. Meg ott van az, hogy csak a DX7-es effekteket ismeri, ezért a legújabb, DX9-es játékok többsége el sem indul rajta. Ha egy 128 biteset fogtam volna ki, akkor azt a mai napokban is szívesen használnám, de ez bizony cserére szorul. Az effekteken, a nagyobb felbontásokon, és a színmélységeken nagyon meglátszik a butítás hatása, ezért újabb játékokat nem éri meg 1024*768-ban, 32 bites színmélységgel játszani vele. Ez a kártya leginkább irodai alkalmazásokhoz, és filmnézésre való.

Mihály Csaba