3Dfx VooDoo 5 - Kenny

Nem 3Dfx fanatikus vagyok, a régi és különleges dolgok vonzanak, azt hiszem egy Voodoo 5-re mindkét jelző illik. Annó nem hallottam róla sokat, ezért arra is kíváncsi voltam, mit tud élesben.

Április elején rendeltem eBay-en az USA-ból. Egy hét alatt ide is ért. Az összes nem várt költséggel együtt is olcsóbb volt, mintha itthon veszem. 15000 Ft lett volna (esetleg még postaköltség), így meg 13000 Ft volt az egész. Volt némi kockázat, láttam már eBay-en Voodoo 5 doboz előtt Voodoo 2-t (átkötőkábellel együtt!), de a srác már 600x adott-vett, gyakorlatilag csak pozitív visszajelzéseket kapott. Nagyon alaposan becsomagolta, a doboz tele volt hungarocell darabokkal, de igazán csak akkor nyugodtam meg, amikor bejelentkezett a VGA BIOS.

Szőrén érkezett, semmilyen gyári tartozéka nincs, ami annyira nem bánt, nem tartom fontosnak, bár az ilyen "antik" kártyák értékét jelentősen növelik az eredeti tartozékok. Két VSA-100 (Voodoo Scalable Architecture) chip dolgozik rajta SLI-ben (Scan Line Interleave). Ma talán fel sem tűnik, de 5 évvel ezelőtt újdonság volt a külön tápcsatlakozó. 2×32 MB 6 nanos Toshiba RAM-mal látták el, ami 166 MHz-en üzemel a maggal szinkronban.

Egykoron a 3Dfx csúcskártyája volt, ezt a külsőben erőteljesen kifejezésre akarták juttatni, impozáns látványt nyújt, nem spóroltak az anyaggal, 26 cm hosszú, mint amilyen szélesek a legnagyobb ATX-es alaplapok, a mostaninál 4 cm-rel hosszabb, brutális. Meghökkentő jelzők azonban sajnos csak a külsővel kapcsolatban említhetőek. Az nem meglepő, hogy 2000-ben nem támogatta a shadermodelleket, az már annál inkább, hogy nem tud hardware-es T&L-ot. Ami sajnos nem az egyetlen gyengesége, a RAM csak SD, még csak nem is SG, és ha ez nem lenne elég, még kevés is, igaz hogy összesen 64 MB, de valójában mindkét chipnek csak 32 MB jut. Ezt még megfejeli az AGP 1x (PCI66) adatátvitel is, mivel a mester chip nem képes AGP masteringre a szolga jelenlétében (önmagában támogatja az AGP 4x-t, az egy chippel szerelt Voodoo 4-ek többsége képes is rá), így a teljesítmény kritikus helyzetekben hihetetlen mélységeket ér el.

Megjelenésekor a 4x FSAA-tól tátotta a száját mindenki, és valóban sokkal kevésbé lassul tőle, mint a GeForce 2, talán még szebb munkát is végez, csakhogy a teljesítménye már FSAA nélkül sem meggyőző, csak autószimulátorokban elég gyors hozzá, ott viszont tényleg bámulatos, mit művel egy 800x600-as képpel.

  • A következő konfigban használom:
  • ECS K7S6A (SiS745)
  • Athlon XP 2200+ @ 13,5x147 MHz
  • 256 MB Kingmax DDR400 @ 294/2.5-2-2-5
  • Windows 2000 SP4, DirectX 9c

Tuning:
A két csenevész ragasztott (de legalább csapágyas) hűtő már alap órajelen sem tudja kielégítően hűteni, a határon van nyári melegben, ezért a VSA-100 chipekre passzív Zalman NB47J chipsethűtőket, a memóriákra Spire BF2A01 bordákat ragasztottam. Utóbbiból kettőt meg kellett csonkítanom, hogy elférjen. Két 8cm-es Coolink ventit drótoztam mellé, hogy a legnagyobb melegben se kelljen aggódnom a túlhevülés miatt.

A bordák 2 PCI slotot is takarnak, szerencsére így is marad 3, ami bőven elég. Az FSB emelése mellett döntöttem, (FSB-RAM/AGP/VGA) 133/66/166-ról 147/74/183-ra emeltem, mert így nem csak a kártyát durván visszafogó memória gyorsul, hanem az AGP 1x adatátvitel és az egész rendszer is. Az emeléstől semmi sem melegszik érezhetően jobban, és így 32 biten ugyanazt hozza, amit eddig 16 biten.

Alap órajelen 3DMark2001SE v330-ban 32 biten 1024x768-ban 2640, 800x600-ban 3000, emelt frekvencián 1024x768-ban 2800, 800x600-ban 3240 pont körül teljesít, 16 biten általában csak 5-10%-kal gyorsabb, a single texturing fill rate viszont 800x600x16-ban 70%-kal több mint 800x600x32-ben, nem tudom, mi okozza ezt a látványos különbséget. A kártya, illetve a 3Dfx kártyák különlegessége, hogy a 16 bites képet utószűréssel 22 bitesre javítják, ezért nem értettem, hogy mások miért fanyalognak a 16 bit miatt, amikor réges régen a Voodoo Bansheemat hajtottam. A teljesítménye és a kompatibilitása idővel még javulni fog, több csapat is fejleszti még a drivereket, közösen. (AmigaMerlin, MesaFX, SFFT)

A kártyát, a kollégiumi gépemben használom, szép a képe, sokkal szebb egy GeForce 2-énél. Még mindig jónéhány játék nem indul el a driverek inkompatibilitása miatt, szerencsére az Enemy Territory tökéletesen fut, minimumon pedig a Call of Duty: United Offensive is eldöcög, mással nem szoktam játszani. Aberráltabbak a Half-Life 2-t vagy a Doom 3-at is futtatják rajta, többnyire még játszhatóak is, sőt, a Half-Life 2 nem is olyan ronda. A gyenge teljesítménye ellenére nem bántam meg, hogy megvettem, idővel már csak nő az értéke, különleges darab. Azért egy Hercules 3D Prophet 4800-ba (PowerVR Kyro II SE) még szívesen beruháznék.

Kenny