ATI RADEON


Nagy ATI Radeon táblázat

ATI RADEON
32/64/ 7200
7500
8500
8500LE/
9100

9000/
9000pro

9200/
9200SE
9500
9500pro/
9700
9700pro
9600
9600pro/
9600proSE
9600XT
9800/
9800pro
9800XT 
X800pro/
X800XT
CHIP
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
kódneve
R100
RV200
R200
R200
RV250
RV280
R300
R300
R300
RV350
RV350
RV360
R350
R360
R420
gyártástechológia
0,18
 0,15
0,15
0,15
0,15 
0,15 
0,15 
0,15 
0,15
0,13
0,13
0,13 low-k
0,15
0,15
0,13 low-k
tranzisztorszám (millió)
30
 
62
 62
 40
 40
 107*
107
107
75
75
75
107
107
160
üzemfrekvencia (MHz)
166/183
 260-290
 275
 230-250
 250/275
 
 275
 275
320
325
400/400
500
325/380
412
475/500
pixel pipeline felépítés
2/3
2/3
4/2
 4/2
 4/1
 4/1
 4/1*
 8/1
8/1
4/1
4/1
4/1
8/1
8/1
16/1**
max. textúra körönként
6
6
 6
 6
6
 6
 8
 16
16
8
8
8
16
16
32
pixel shader verzió
nincs
nincs
 1.4
 1.4
 1.4
 1.4
 2.0
 2.0
2.0
2.0
2.0
2.0
2.0
2.0
2.b
vertex shader száma/verzió
nincs
nincs
 2/1.1
 2/1.1
 1/1.1
1/1,1
 4/2.0
 4/2.0
4/2.0
2/2.0
2/2.0
2/2.0
4/2.0
4/2.0
6/2.0
max. pixel fill rate (Mp/s)
366
520-560
 1200
 1100
1000-1100
 
 1100
 2200
2600
1300
1600/1300
2000
2600/3040
3300
Jó NAGY
max. textúra fill rate (Mt/s) 
1098
1600 
2200 
2200 
1000-1100
 
1100 
2200 
2600 
1300 
1600/1300 
2000 
2600/3040
3300 
Jó NAGY
támogatott DirectX verzió
7.0
 7.0
 8.1
 8.1
 8.1
 8.1
 9.0
 9.0
9.0
9.0
9.0
9.0
9.0
9.0
9.0
RAMDAC száma/frekv.
 
2/350 
 1/380
 1/380
 2/400
 2/400
 2/400
 2/400
2/400
2/400
2/400
2/400
2/400
2/400
2/400
Memória
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
típusa/tokozása
SDR/régi
DDR/régi
 SDR/régi
DDR/régi
 DDR/régi DDR/BGA
DDR/régi 
 DDR/régi
 DDR/régi
 DDR/régi
 DDR/BGA
DDR/BGA
DDR/régi
DDR/BGA
DDR/régi
DDR/BGA
DDR/BGA
DDRII/BGA
DDR/BGA
GDDR3
mérete (MB)
32-64
 32-64
 64-128
 64-128
 64-128
 64-128
 64-128
 64-128/
128-256
128-256
128-256
128-256
128-256
128-256
128-256
256-512
vezérlõ tipusa 
64bit
 2×64bit
128bit 
 64-128bit
 2×64bit
2×64bit
 2×64bit
2×64bit 
4×64bit
 4×64bit
 2×64bit
 2×64bit
 2×64bit
 4×64bit
 4×64bit
 4×64bit
üzemfrekvencia (MHz)
166/183
183-230 
 275
 200-250

 200-250/
250-275

200-250/
166-200
 

270
 270
320
200
300/200
300
290/350
365
450/560
sávszélesség (GB/s)
5,33/5,9
5,8-7,3 
 8,8
 6,3-8
 6,3-8/8-8,8
 6,3-8
 8,6
 8,6/17,6
19,2
6,3
9,4/6,3
9,4
18,7/22,6
23,5
jó NAGY
egyéb
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
támogatott AGP
1-2/PCI
1-2
1-4
1-4
1-4
4-8
4-8
4-8
4-8
4-8
4-8
4-8
4-8
4-8
4-8/PCI-Ex
átlagos magyar ár (brutto)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
heatpipe felfogató lyukak
nem
nem
nem
nem
nem
nem
igen
igen
igen
igen
igen
igen
igen
igen
igen
memória modulok (ns)
6-5,5
 
3,3-3,6
3,3-5,5 
4/3,6-4
4/4-5,5
3,3-3,6
3,0-3,3/
2,8-3,3
2,8
4
2,8-3,3/4
2,8-3,3
3,3-2,8/
2,8-2,2 
 
1,6/1,2 
átlag tuning** core/mem
 
 
300/300
300/260
300/250
300/300
 
320/300
320/320
320/320
340/340
400/250
480/320
480/250
 
 
 
 
harveres feszemelés
 
 
ismert
ismert
 
 
ismert
ismert
ismert
 
 
 
ismert
ismert
 
a táblázat még fejlesztés alat áll, ha hibát találsz légy szíves értesíts
** egy darab textúrázó de két számoló egység futószalagonként

 

Radeon 32/64 később 7200nak keresztelték át

Az ősradeon. A Rage sorozatot váltotta fel. Az ATI első TnL egységet tartalmazó chipje az R100as található rajta. Létezett 32 és 64MBos SDR és DDR verzió egyaránt AGP és PCI foglalathoz. Itt debütált a memória sávszélesség spóroló Hierarchial Z-buffer (más néven Hyper-Z).

 

Radeon 7500

RV200as mag. Mai szemmel kicsit sántít a számozása, mert nem az R200 butított változata hanem felfrissített, 0.15ös gyártási technológiás R100as, örökölte annak felépítését de nagyobb frekvenciákon megy, durván 60%al gyorsabb az elődjénél. Ebből is van SDR (128bites) és DDR (2×64bites interfész) változat 32 és 64MB memóriával. Már vannak DirectX 8 tulajdonságai, de sajnos a pixel és vertex shaderek (Smartshader-nek nevezi ezt a részt az ATI) kimaradtak belőle, az csak a nagy testvér - Radeon 8500as - privilégiuma. Van rajta hardveres DVD lejátszás.
Valamivel a Geforce2 sorozat után jelent meg, durván a Geforce2pro sebességét tudta, képminősége és kétmonitoros megoldása sokkal jobb a konkurensénél de eleinte nagyon gyenge driverek jöttek hozzá.

Még ma is beszerezhető. Pár hónapja vettem egyet 1700+os AthlonXP mellé netezni, filmezni. 3D teljesítménye közel van a Geforce4MX sorozathoz, eddig semmilyen probléma nem volt vele.

Miniteszt: ManLi Radeon 7500 64MB DDR AGP

 
nekem szintén ManLi típusú van csak fekete NYÁKon, azon is 4ns-os RAMok vannak szóval még húzható is (click a képre a nyagyobbért)

 

Radeon 8500

Ezen a kártyán debütált az R200as mag. Készült a ma is modernnek mondható BGA tokozású RAMokkal és régifajta TMOS tokozásúval.
Az ATI első teljesen DirectX 8.1 kompatibilis megoldása, itt debütált a Smartshader (pixel és vertex shaderekért felelõs egység), fejlesztették a Z-buffer technológiát . Valamivel a GeForce3 után jelent meg. Kezdetben hasonló volt a teljesítménye mint az nVidia konkurensnek, később a driverek optimalizálásával (az első driverek veszett rosszak voltak) megközelítették a GeForce4 Ti sorozat sebességét. Képminőségét jobbnak tartják a gf3-4nél. Aniso filteringet is gyorsabban valósítja meg, bár itt kétségtelen, hogy ATIék "csaltak"; bizonyos irányokban egyáltalán nincs szűrés.

 
hagyományos RAMokkal szerelt eredeti ATI 8500 2001bõl (click a képre a nyagyobbért)


 
BGA RAMokkal szerelt Giga-Byte Radeon 8500as (click a képre a nyagyobbért)



Nézd meg zsoltee10 extra hűtéses 8500asát a ek között!

Radeon 9000/9000pro - 9200 - 9200SE

A régi Radeon 7500 leváltására készült. Alapja az RV250es chip az R200as megnyirbált változata kiegészítve egy második RAMDACal és a magba integrált TV-OUT kezelővel. Csak DDR memóriával szerelték, 64 vagy 128MB-al.
3Dben valamivel lassabb mint a Radeon 8500as kártyák a leredukált textúrázó futószalagok miatt. TV kimenetével kevesebb gond van az integráltság miatt. Egészen jó kis alap VGA, nagyon olcsón. A 9200as valójában egy 8×AGP-s kicsit felfrissített (stepping váltás lehetett) 9000es, de a magot azért átnevezték RV280nak. Sajnos ebből is lett 64bit-es verzió, ami elszomorítóan lassú, talán a valaha gyártott leglassabb DX8as kártya :(

 
Giga-Byte 9000pro. A NYÁK láthatóan összetettebb mint a 9200asok megoldása (click a képre a nyagyobbért)

 
Balra a referencia Radeon 9200, felépítésben leginkább a Radeon 7500ra hasonlít nem a 9000re. Jobbra a Sapphire 9200 64bites megoldása oldalanként 2-2 RAM modullal. (click a képre a nyagyobbért)

 

 
Referencia 9200SE 64bites memóriabusszal passzív hűtéssel. Szinte hajszálra megegyezik a Sapphire 9200-64el (click a képre a nyagyobbért)

 

Giga-ByteFan tuningolgatott egy Gigabyte 9000est meg kellene keresni mi van Vele

Radeon 8500LE - 9100

A Radeon 9000 megjelenése után készültek ezek a kártyák feltehetőleg a felhalmozódott, gyakran alacsonyabb minőségű R200as chipek felhasználására. Alacsonyabb frekvencián mennek mint a sima 8500asok, de még így is tartják a lépést a 9000esekkel.
Mivel gyorsabbnak bizonyultak a 9000eseknél és volt belőlük bőven, ezért az ATI új számozásához igazították és így kapta a 9100 nevet.

Tuning szempontjából nagyon vegyes a felhozatal, akadnak olyan darabok amik lazán teljesítenek a sima 8500 frekvenciája felett, és vannak húzhatatlan darabok is. Néhány gyártó saját tervezésű NYÁKot használt hozzájuk, ezektől érdemes távol maradni (általam tesztelt 3 PowerMagic egyedi nyákos kártyából egy tudott csak 250/250en menni hibátlanul). Általában 4ns-os RAMok találhatók ezeken a kártyákon de volt 3,3as RAMokkal szerelt változat, sot BGAs is.
Ezeknél a kártyáknál van egy bizonyos alulfeszítés a RAMon és a coren, hogy gyárilag megakadályozzák a sima 8500 szintjére emelést. Ezt az alulfeszítést nem minden gyártó alkalmazta és van hardveres módja a kikapcsolásának.
A gyártás vége felé elkezdték lassabb RAMokkal szerelni a 128MBos kártyákat, és bejöttek a gyászos 64bit-es memória interfésszel szerelt változatok 20-30%-al gyengébb teljesítménnyel. Ezeket a kártyákat onnan lehet felismerni, hogy oldalanként nem 4-4 hanem csak 2-2 RAM modul van a kártyán. Létezik Low-Profile verzió, aminek félmagas NYÁKja van, általában 64bitesek, de tudtommal a Club3D 64MBos lowprofile verziója 128bites.

Nekem pillanatnyilag egy max 300/245ön stabil NEM referencia NYÁKos PowerColor 8500LE-m van 4ns-os Hyinx RAMokkal. Sajnos a nem referencia tervezés miatt nem találom a feszültségállító ellenállásokat...

Találkoztam 3,3ns-os PowerMagic és 3,6ns-os Sapphire 8500LE-vel, ezek jó hűtéssel tudtak 300/300at. A Sapphire-t éppen egy grafitozás küldte az örök pixelek mezejére :(
Jó tapasztalataim vannak a PowerColor 9100asával; 3,5ns-os RAMok 290/290ig stabil a gyári hűtéssel.

Miniteszt: PowerMagic Radeon 8500LE 64MB, Sapphire Radeon 8500LE, Sapphire Radeon 8500LE 128MB

 

Club3D Radeon 9100 Low Profile, még ram sem jutott a kártya frontjára...
Sanyától (PH! tuctuc) jött az info hogy ennek a low-profile kártyának a 64MBos verziója 128bites,
igaz csak 250/180on megy, 5ns-os Winbond RAMokkal van szerelve

Radeon 9700/9700pro

Úgy lehetne ezt a kártyát jellemezni hogy a POFON! Ezzel a kártyával ért az ATI a csúcsra. Alapja az R300as chip az ATI első DirectX9es chipje. Az elődökhöz képest kétszer szélesebb memóriabuszt kapott, 256biteset és jó gyors BGA tokozású RAMokat.
Az R300 váratlanul jó chip lett, annak ellenére, hogy ez volt az első dx9es megoldás a piacon, nagyon jól teljesít, javítottak az anisotropic filterezésen, finomodott a HyperZ, Smartshader-t aktualizálták a pixel/vertex sahder 2.0-hoz.
Egy érdekes tulajdonsága a chipnek hogy a pixel shadereket fel tudja használni videofolyamok (stream), például mpeg filmek, feldolgozására, zajszûrésre és egyéb minõségjavításra.

Miniteszt: PowerMagic Radeon 9700

 
referencia 9700pro (click a képre a nyagyobbért)

Radeon 9500pro

Nagyon érdekes kártya, szerintem csak a PR és marketing hívta életre, a középkategória trónját volt hivatott elhódítani. Valójában egy TELJES R300as chip csücsül rajta 128bites memóriabusszal, szóval előállítási költsége alig kisebb mint egy 9700asnak. Szerintem azért hozták ki mert az ATI biztos akart lenni abban hogy az ő megoldása gyorsabb lesz mint az nVidia közepes megoldása, ne feledjük ebben a szegmensben fogy a legtöbb kártya.

Kezdetben a 9700as NYÁKjára építették, amin egy kis trükkel 256bitessé lehet tenni a memóriát. Később saját tervezésű olcsóbb NYÁKot kapott. Sajnos a felezett memóriabusznak megvan a negatív hatása, de még így is a valaha gyártott legerőteljesebb közép kategóriás kártya (talán már nem sokáig lesz így).
Egyes 9500pro-k és 9700ak a BIOSuk miatt nem húzhatóak, de a BIOSban található hardwareID módosításával megoldható a probléma.

Miniteszt: Sapphire Radeon 9500pro

 
referencia 9500pro a hivatalos 9500pro NYÁKon, mindkét oldalon 4-4 RAM modul egy sorban (click a képre a nyagyobbért)

AND1nek van ilyenje és egyik veszprémi haveromnak, amjd kérdezek Tõle.

Radeon 9500

Finoman szólva is kétélű fegyver. Alapból alig gyorsabb egy GeForce4ti4200nál de ha úgy hozza a szerencse, akár 9700pro is lehet belőle. Ebben is R300as mag van, csak egy kis trükkel. Memóriát 256bites interfésszel kezeli. Feltehetőleg az R300 gyártásának megindításakor sok olyan selejtes chip készült amin nem működött rendesen az összes renderelő futószalag. Ezeket a chipeket használták fel a 9500asoknál. Később javult a kihozatal és valószínűleg olyan chipekből is 9500as lett, amiken ment mind a 8 futószalag (például: vették az összes chipet; a legjobb 20% lett a 9700pro, a következő 20%a 9700 lett, a következő 20%a 9500pro és a maradék sima 9500. 80%os kihozatalnál akár a 9500ak fele is lehetett teljesen jó R300al szerelve). Kis szerencsével akár 9700pro is "barkácsolható" belõlük.

 
Giga-Byte Radeon 9500 64MB memóriával. Mindkét oldalon 2-2 RAM modul, semmi esély a 256bites memóriabuszra

 
Sapphire 9500as 128MB memóriával, itt van esély a +128bit és a szunnyadó +4 futószalag felérbesztésére

 

Radeon 9600/9600SE - 9600proSE

RV350es chipre épül, ami egy lefelezett R300as. 0,13as gyártási technológiával készül, ezért magas frekvenciákon üzemel. Régi tokozású RAMokkal szerelik, jelentősen lassabb mint a 9600pro, valamivel a GeForce4Ti fölött teljesít. Passzív hűtéssel látják el őket. A 9600SE megint a szokásos 64bites változat. Talán csak arra jó hogy nyugdíjazza a 9200as sorozatot. Elvileg ez is DX9es de az ereje messze kevés hozzá. A 9600proSE is ebbe a kategóriába sorolható. Magja 400MHz-n megy alapból de itt is lassúak a RAMok. Valójában egy gyárilag húzott sima 9600as.
Szerintem a "hibás" 9600pro-nak szánt chipekből lett a 9600 és hozzácsaptak egy halom olcsó RAMot, de nem értem minek erőltetni ezt a 64bites memóriabuszt...

 
Referencia 9600 (Sapphire kivitelben). Jóval egyszerűbb NYÁK mint a 9600pro-nál, inkább a 9200asra hasonlít (click a képre a nyagyobbért)

 

 
ASUS 9600SE - 64bit, oldalanként hiányzik 2-2 RAM modul, már csak egy lépsre vannak a LowProfile verziótól (click a képre a nyagyobbért)

ilyenje kinek van? Remélem nem sokmindenkinek :)

Radeon 9600pro - 9600XT

Talán a legjobb ár/értékű megoldás a piacon. RV350re épül, kellően gyors RAMokkal van szerelve. Sebessége elég lesz az első DX9es játékokhoz is. A 9600XT egy finomított változat, fejlettebb gyártási technológiával (low-k alacsonyabb dielektrikus konstans). Alapból már 500MHz-en megy.

Miniteszt: ASUS Radeon 9600XT, Sapphire Radeon 9600XT

 
Referencia 9600pro. 0,13as chip BGAs RAMok, mi kell még?(click a képre a nyagyobbért)

 

 
Sapphire 9600pro, a referenciától csak egy PAL/NTSC jumperben tér el a bal felsõ sarokban - hasznos (click a képre a nyagyobbért)

 

 
ASUS 9600XT. Érdekesség hogy a kártya hátoldalán feltűnik egy RageTheater chip TV-IN kezelésére (click a képre a nyagyobbért)

Radeon 9800/9800pro - 9800XT - 9800SE

R350 es chipe épülnek, a 9700as sorozat (R300) leváltói. A chip nem sokat változott, finomítottak itt-ott, fejlesztettek a pixel/vertes shadereken (pl. F-buffer a hosszabb ciklusokhoz). Még nagyobb frekvenciák, még nagyobb RAM sávszélesség. Az alap 9800as nagyjából a 9700pro szintjén van teljesítményben és frekvenciákban is. A 9800XT jelenleg a leggyorsabb ATI kártya, módosított R350re épül (R380), és egy nagyon csinos hűtési megoldással látták el, ami szerencsére nem emészti fel az AGP foglalat melletti PCI foglalatot. Szerintem steppingváltás történt, nem értem miért nem próbálkoznak meg egy 0,13as 500MHz környékén üzemelő verzióval...
A Sapphire csinált egy 9700as NYÁKra épülő 9800as (van róla miniteszt!) sorozatot, valamivel alacsonyabb áron. Élőben még nem láttam egyet sem, de arról lehet felismerni hogy nem HDD hanem 3,5 colos FDD tápcsatlakozó van rajta. Ezek alapján úgy érzem, alig van eltérés az R300 és az R350 között.
Sajnos ezt a kategóriát is elkapta az "SE láz", két hivatalos verziót ismerünk: a 8 futószalagos 128bitest és a 4 futószalagos 256bitest. Ezek a kártyák a régi ATi NYÁK-arzenálból táplálkoznak. Egyelőre még nincs sok információ róluk, de sejthető hogy a 4 futószalagos változatoknál valahogyan bekapcsolható a +4 futószalag (szerintem mostanra már van hozzá RivaTuner script). Van egy képem a Sapphire 8/128bit-es verzióról, ami kisértetiesen hasonlít a 9500pro-ra. A 256bit-es verzió pedig feltételezhetően a 9700 vagy a 9800 NYÁKjára épül. Sapphiretől előkerült 4futószalagos megoldás 128bites NYÁKon, és láttam olyan ManLi verziót, amire TMOS tokozású RAMokat szereltek, és olcsóbb volt a 9600pro-nál, szóval óvatosan a 9800SE verziókkal!

Miniteszt: Sapphire Radeon 9800pro, Sapphire Radeon 9800SE, Sapphire Radeon 9800, Sapphire Radeon 9800pro, Hercules Radeon 9800SE AIW

 
Referencia 9800pro 128MB RAM, jobb fölső sarokban a tápcsatlakozóval (click a képre a nyagyobbért)

 

 
Referencia 9800pro 256MB RAM, nagy a tolongás de nagyobb a füstje mint a lángja... (click a képre a nyagyobbért)

 

 
Referencia 9800XT, alig van eltérés a 9800pro-hoz képest (click a képre a nyagyobbért)

 

 
ASUS 9800XT és Sapphire 9800pro coolerrel. Úgy néz ki az XT kicsit jobban melegszik... (click a képre a nyagyobbért)



 
két érdekesség a Sapphiretól: balra a 9800pro 256DDR Ultimate Edition gyárilag Zalman heatpipe hűtéssel (Beyon3D szerint 70 fok fölé melegszik nyitott házban), jobbra a 9800XT megoldásuk látható alien-es matricával, szerintem lesz HL2s és Lara Croftos verzió :-)


egy nagyon furcsa 9800SE megoldás a ManLi-tól: 128bites, de nem referncia 9500pro NYÁK, TMOS tokozású RAMok,
két(!) VGA csatlakozó, S-video és RCA kimenet egyszerre, hely egy Rage Theater chipnek, gagyi venti és 9600pro-nál alacsonyabb ár!


És akkor most az elbobom a hajamat kategória a COMDEXről:

 
Sapphire gyári VÍZHŰTÉSES 9800XT, nem tudom mivel lehetne még ezt űberelni...


Ez annyira szép! Látható hogy egy plexi lap fedi az egészet. A nagyobb kép éppen 1024×768, tökéletes háttérképnek ;)
Látható hogy ott árválkodik a gyári ventillátor konnektorja.


Radeon X800 XT / X800 pro

Az ATI kihozta a nagyágyúját. Az R420-as chipre épülő kártyák a 9800-as sorozatot váltják. Itt is egy moduláris chippel van dolgunk, megjelenik 16 futószalaggal az XT-ben és 12-vel a pro-ban, később talán lesz 8 futószalagos is, majd meglátjuk. A kártyák másik újdonsága a GDDR3 memória, amit a JEDEC-vel szoros együttműködésben fejlesztett az ATI, és a DDR2 memóriák családjába sorolható. Kevesebbet fogyaszt, és a chipre integrált lezáró ellenállások miatt, kevesebb felületi elemet igényel a NYÁK-on. A harmadik jelentős újítás, hogy ez a kártya már elérhető PCI-Express csatlakozóval.
A kártya tervezés tekintetében nagyon hasonlít az elődjére. A GDDR3 miatt kicsivel közelebb kerületek a memóriamodulok a GPU-hoz és kevesebb felületi elem van körülöttük, de a többi rész szinte érintetlen, a referenciahűtés sem sokat változott. Kaptunk viszont valamiféle kompozit video csatlakozót a kártya végére, az egyetlen tápcsatlakozó mellé. Eddig minden gyártó a referencia NYÁK-ot használja, csak a hűtőrendszeren található metricán váltóztattak.
Sebességét tekintve az X800 XT legalább kétszer olyan gyors mint a 9800XT, ez azért van, mert az új chip mondhatni egy megkétszerezett R380: 4 vertex egység helyett 6 van benne, 8 pixel futószalag helyett 16, amikben még a feldolgozó egységek száma is nőt. A legkevesebbet a memória maximális sávszélessége változott, igaz a GDDR3 gyorsabb az eddigi DDR-nél de "csak" durván másfélszer.
Találkozhatunk néhány új, szépreményű képminőség javító eljárással is. A legérdekesebb a 3Dc nevet viselő textúratömörítési eljárás, amit normal-mapok tömörítéséhez találtak ki, segítségével négyszer részletesebb felület domborúsági textúra hozható létre ugyanakkora memóriaterületen. A másik újdonság a temporal AA, ami változó mintavételezési pontokat használ Anti Aliasinghoz. 2,4 és 6-szoros módban áll rendelkezésre, de 2-2 mintavételezési pontcsoportot használ, (egyiket a páros, másikat a páratlan képkockákon) ezáltal effektív kétszeres minőséget produkálva. Egyetlen hátránya, hogy nagyjából 60 FPS-t igényel ahhoz, hogy szép legyen. Internetes források szerint ez a módszer az újabb meghajtókkal bekapcsolható a 9800-as kártyákon is.
Az új kártyáknak van pár gyenge pontjuk is. Először is nem támogatják a Shader Modell 3.0-t, csak a korábbi kettes modell egy kibővítését, több utasítással és temp regiszterrel. A korai FarCry mérések alapján úgy tűnik, a SM3.0 dinamikus ciklusvezérlése nem hoz olyan hatalmas gyorsulást, mint ahogyan várták, így talán az X800 hibrid modellje is elég lesz egy ideig; majd meglátjuk pár hónap múlva...
A kártya másik kellemetlen pontja a melegedése. PROHARDVER!-es mérések alapján a memóriák akár 80 C fok környékére is felmelegedhetnek.

Alaposabb bemutatót és tesztelet találtok a PROHARDVER!-en, nemsokára miniteszt is lesz!

Érdekességek:

1. CG egy cross API progarmozási nyelv, egyaránt használható DiretX és OpenGL fordítóval is!!!
2. Videoshader néven használják a pixel shadereket videók minőségjavítására is. Nagy számolásigényű mátrixos jellegű műveletekre, pl. zajszűrés, YUV/RGB konverzió, Adaptive De-interlacing.
3. ATI hardvert használnak a következő látványtervezők:
- Disney Feature Animation, Digital Domani, DreamWorks, Sony Picture Imageworks, Blur Digital, Rhythm & Hues, Weta Digital
- filmek: Lord of the Rings: The Fellowship of the Rings, Spiderman, Scooby-Doo, Sum of All Feras
Hogy milyen "vasat" használnak? R300as chipeket, mégpedig egy skálázott architektúrában. Állítólag 256 R300ast lehet egy tömbbe felfűzni :-)

báj rudi, ha valakinek baja van írjon mail-t